+
INLOGGEN
inloggen

Promotor Score

Wordt jouw praktijk aanbevolen?

De Promotor Score (PS) geeft aan hoe groot de kans is dat iemand jouw praktijk aanbeveelt bij familie en vrienden. Met andere woorden: hoe tevreden is de patiënt met jouw praktijk? Met de PS wordt op een simpele manier de loyaliteit van een patiënt in beeld gebracht.

Wat is een goede Promotor Score (PS)?

De patiënten geven een cijfer aan de praktijk variĆ«rend van een 1 (erg slecht) tot een 10 (erg goed). In een berekening wordt het percentage slechte cijfers afgetrokken van het percentage goede cijfers. Wat overblijft wordt weergegeven als een getal tussen de -100 en +100. Waarbij -100 voor zou komen als alle gegeven cijfers een onvoldoende zijn (6 of lager). Bij +100 zouden alle gegeven cijfers per definitie hoge voldoendes zijn (9 of hoger).

Maar, wat is dan een goede promotor score? Dit is lastig te zeggen. Een lage PS betekent niet per definitie een lage klanttevredenheid. In Amerika zul je bijvoorbeeld veel meer extreem hoge cijfers tegenkomen dan in ons nuchtere Nederland. Toch geeft de PS een indicatie voor de tevredenheid van je patiënten. Al zal het niet op een puntje aan komen.

Twee tegen negen

Goede patiëntenervaringen zijn belangrijk. Immers, een goede naam komt te voet en gaat te paard. M.a.w.: een goede naam krijgen duurt lang, een goede naam verkwanselen is zo gebeurd. Houd daarom in gedachten dat een tevreden patiënt je praktijk dit tegen twee mensen zegt. Een ontevreden patiënt zegt hetzelfde tegen negen andere mensen. Je moet dus een ontevreden patiënt terug verdienen met zeker vijf positieve patiënten. Het is gemakkelijker om direct te weten wat patiënten fijn vinden in je praktijk, en wat niet. Podomonitor is de uitgelezen software om dit voor je te realiseren.

Uw kwaliteit in beeld op uw eigen website